יום שלישי, מרץ 27, 2012

השוואה בין אגדות על מקורם של סמלים

סמל צ'י רו (כוכב נוצרי בעל ששה קדקודים) בפסיפס רומי מהמאה הרביעית
הסמל מורכב מן האותיות היווניות הראשונות בשמו של ישו
"ΧΡΙΣΤΟΣ"
תמונת CC מויקיפדיה באנגלית ערך
Hinton St Mary Mosaic


אין הוכחות חד משמעיות כי קונסטנטין המציא את סמל הצ'י-רו, והחל את השימוש בו כסמל צבאי, אבל מעניין להשוות את האגדה עליו לאגדות על ראשיתו של סמל המגן דוד במלך דוד במאה העשירית לפנה"ס, ועל ראשיתו של השושן הצחור במלך הצרפתי קלוביס בשנת 493 לספירה. בשלושת המקרים מדובר במלכים שקיבלו צורה גרפית מסוימת מן האל, וצורה גרפית זו נעשתה לאחר מכן לסמל לאומי. דוד וקונסטנטין חקקו את הסמל במגני צבאותיהם, וניצחו בעזרתו במלחמותיהם. קלוביס וקונסטנטין קיבלו את הסמל לאחר שהמרו את דתם ונעשו נוצרים. שלושת הסמלים הם בעצם אספקטים שונים של אותו כוכב בעל ששה קדקודים (כאשר השושן הצחור הוא היטל צד שלו).
כך גם לגבי סמל חותם שלמה שמקורו [1] בשלמה המלך. השם "חותם שלמה" שימש בימי הביניים לציון כוכב בן חמשה או ששה קדקודים.  
חוקרי האגדות ארנה ותומפסון הוכיחו בטיפולוגיה שלהם לאגדות עם בינלאומיות כי אותה אגדה עשויה להופיע בתרבויות שונות ללא כל קשר ידוע בין מספריה... ונראה לי שכך גם במקרה שלפנינו: השימוש בסמלים אלה לא החל  באירועים ההיסטוריים שהאגדות השונות מתייחסות אליהם, אלא בצורך של התודעה העממית לייחס את ההתחלה למקור עליון של סמכות – מלך בחסד האל. 

בקרו בגלריה שלי בפליקר בנושא הצ'י רו


[1] "שלח שלמה לבניהו בן יהוידע. נתן לו שלשלת שחקוק עליה שֵׁם וטבעת שחקוק עליה שֵׁם" (גיטין סח:א)

אין תגובות: